luni, 16 februarie 2015

Epoca utilizatorului online


Mulțimile lui Gustave le Bon și publicul lui Gabriel Tarde reprezintă două grupuri sociale care, de-a lungul istoriei, au avut un rol important asupra sferei politice. Cei doi autori înainte menționați au scris despre aceste categorii și despre ceea ce numeau fie ”epoca maselor”, rezultat al Revoluției Franceze”, fie ”epoca publicului”, rezultat al rolului tot mai masiv jucat de presă.

Aceste grupuri sociale au avut și au un impact major asupra vieții publice, a politicii și a schimbărilor care au loc în politică, dar mai reprezintă ei actori principali pentru procesul de schimbare în viața publică ? Cu siguranță sunt prezenți. Totuși o nouă formă de categorie pare să iasă în evidență. Una mai independentă și mai informată, ne referim aici la utilizatorul online, un veritabil cetățean virtual.

Categoria utilizatorului online a ieșit în evidență în perioada alegerilor prezidențiale când staff-ul de campanie a lui Klaus Iohannis a mizat pe propaganda virtuală, alegând ca front electoral social-media. Aceasta era singura alternativă la o presă controlată, la ziare pe care nimeni nu le mai citește și la miting-uri care nu mai au același efect de odinioară. Social-media a început să intre-n scenă.

Spre surprinderea tuturor Klaus Iohannis a ieșit câștigător. O mulțime de factori au jucat un rol important în asta, dar și faptul că și-a răspândit mesajul în mediul online, cucerind astfel un electorat uitat de toț. Ne referim aici la tineret. Reprezentat cel mai bine nu prin conceptul de masă sau de public, ci prin cel de utilizator.

Ce este, de fapt, utilizatorul online ? El nu face parte nici din masă, întărindu-și mereu individualitatea, dar nici din public. Nu urmărește pur și simplu ce se petrece, ci, prin natura sa, se implică. Utilizatorul online face parte dintr-un lanț mult mai complex, preluând un mesaj și propagându-l mai departe, devenind, conștient sau nu, un element de campanie electorală.

Comparativ cu mulțimile sau cu publicul utilizatorul online este mai greu de manipulat. Informația pe care o primește vine din surse mult mai diversificate, dar manipularea rămâne posibilă prin intermediul implicării. Natura sa este una interactivă. Interacționează cu tot ce ține de viața publică, politică, prin intermediul social-media și devine, într-un fel, jurnalist și propagandist.

Este destul de vizibil că psihologia mulțimilor și a publicului nu se poate aplica acestei noi categorii, care devine una distinctă. În epoca internetului era normal să apară și o nouă formă socială cu un impact real asupra vieții politice. Spațiul online reprezintă un nou câmp de propagare a mesajului politic, iar specialiștii în domeniu ar trebui să ia în considerare această realitate.

Evoluția de la masă la public și de la public la utilizator este o etapă pe care lumea contemporană o parcurge. Utilizatorul devine noul și cel mai important actor social, iar sursele de informare online încep să câștige teren în fața televiziunii. Tocmai de asta aproape toți actorii politici încep să se exprime tot mai mult în mediul online, propagându-și mesajul și lăsând să fie propagat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu